27dec

iPad lesbrieven

De nieuwe brugklassers zijn weer volop actief met de iPad. Ook wij zien het, al vaak in de literatuur beschreven, verschil in “digitale geletterdheid”. Daar waar de ene leerling een echte allrounder is en met de iPad kan lezen en schrijven is de andere leerling meester in het kennen van “een kunstje”.

Op het eerste gezicht is hij zeer bedreven met de tablet, maar als je verder kijkt blijkt dit toch beperkt te zijn. Hij kan toveren met zijn favoriete toepassing maar overziet het geheel niet.

En dan hebben we natuurlijk ook nog leerlingen waarbij de iPad een geweldig apparaat is voor Youtube, Facebook en internet. Alle andere toepassingen zijn voor hen in een dichte mist aan hun blik onttrokken.

Om deze mengelmoes van vaardigheden enigszins te kanaliseren wordt er in de eerste weken extra (les)tijd aan de iPad geschonken. Aan de hand van lesbrieven worden er vaardigheden getraind. Peer teaching (en de ondersteuning van het team ICT) doet wonderen.

Share this Story

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

© Copyright 2013, All Rights Reserved